KOLOKIUM PELAJAR PRA U

Kolokium merupakan perjumpaan @ persidangan yang tidak formal untuk membincangkan perkara yang bersifat ilmiah dan berbincang secara berkumpulan. Kolokium mengandungi satu syarahan yang diberikan oleh ahli komuniti.

Friday, September 4, 2009

PENGENALAN KPD KOLOKIUM STK

KOLOKIUM PRA-U
SEKOLAH TINGGI KLUANG

Kertas Kerja
Kertas Kerja ditulis untuk disampaikan kepada kelompok tertentu dalam suatu pertemuan ilmiah, misalnya kolokium, simposiun, seminar atau persidangan. Di samping itu kertas kerja juga ditulis untuk melengkapi tugas-tugas lain seperti pembentangan untuk kuliah tertentu.

Kolokium
Kolokium pula merupakan perjumpaan atau persidangan yang bersifat tidak formal untuk membincangkan perkara yang biasanya bersifat ilmiah, perbincangan secara berkumpulan.

Manakala, menurut wikipedia mengenai kolokium atau dalam bahasa Inggerisnya Colloquium ialah :

A colloquium is an important type of academic activity. Typically, a colloquium will consist of a single lecture given by a member of the academic community about his or her work, to colleagues who work in the same or an allied field. The audience is expected to ask questions and to evaluate the work presented. Colloquia help to provide scholars with the opportunity to face and respond to criticism in the early stages of the development of new ideas.

Dalam akademik, kolokium lazimnya mengandungi satu syarahan yang diberikan oleh ahli komuniti akademik tentang kerjanya kepada rakan yang berkerja dalam bidang berdekatan.[1] Para pendengar dijangkakan untuk menanyakan soalan dan menilai kerja yang dibentangkan. Kolokium juga menyediakan para sarjana ilham bagi memulakan ilham tahap baru.

Kolokium lebih bersifat tertutup. Ini bermakna, perbincangan di kalangan ahli akademik atau golongan cendekiawan itu memfokus kepada sesuatu topik dan tidak sewenang-wenangnya di sebarkan kepada umum, tanpa memutuskan hasil perbincangan itu melalui ketetapan atau resolusi akhir.

Format Kertas Kerja
Biasanya sesebuah kertas kerja ditulis mengikut format yang gtertentu. Berikut adalah format yang biasa diguna dan diterima pakai oleh banyak pihak.

Kertas dan Saiz
Kertas yang biasa digunakan untuk mencetak kertas kerja yang telah siap adalah dari jenis simili 70 atau 80 gram berwarna putih dan bersaiz A4.

Jidar/Margins
Jidar yang biasa digunakan adalah 2.5cm di sebelah atas, kanan dan bawah tetapi
lebih besar pada sebelah kiri untuk memudahkan penjilidan.

Huruf/Fonts
Huruf Times New Roman, Courier atau Arial bersaiz 12pt kerap digunakan. Huruf dan saiz yang digunakan mestilah konsisten dan tidak bercampur-campur.

Jarak Antara Baris
Jarak yang digunakan adalah satu setengah langkau (1.5 spacing). Bagi memulakan ayat baru selepas tanda noktah, perlu di ruangkan sebayak 2 ruang (2 space bar).

Muka Surat
Nombor Roman i, ii, iii dan seterusnya digunakan untuk menandakan halaman isi kandungan, sinopsis, abstrak, senarai jadual, penghargaan dsb.

Nombor angka 1, 2, 3 dan seterusnya digunakan untuk muka surat seterusnya bermula dari pendahuluan sehingga bahagian rujukan dan lampiran.

Kulit Hadapan
Menggunakan kertas tebal berwarna biru (warna buku peraturan STK). Huruf yang digunakan bersaiz 16pt dan ditaip semuanya berhuruf besar. Kedudukan mestilah di tengah-tengah (center text).

No comments:

Post a Comment